Kanaga

Holistisch helen

 

Geschiedenis
Dosering
Werkingsgebied
Deficiëntie
Toxiciteit
  Bronnen
Weetjes
 

Wills ontdekte al in 1931 dat in Indië de bloedarmoede die optrad bij eiwitarme ondervoede mensen gecorrigeerd kon worden met vlees en gistextract. Mitchell gaf in 1943 foliumzuur de naam toen hij het ontdekte in bladgroente (folium = blad). Pas de laatste 20 jaar is er veel meer belangstelling voor de rol van foliumzuur (= vitamine B11 = pteroylglutaminezuur)

Dosering:

  • ADH 0,2 mg per dag;
  • Maximaal  veilige hoeveelheid 1 mg per dag;
  • Orthomoleculaire dosering 0,4 - 0,8 mg/dg (soms ook hoger tot 5 mg/ dg).

Foliumzuur speelt een rol bij de eiwitstofwisseling en genstabiliteit. Het is onder andere actief bij de DNA synthese waardoor celdeling kan plaats vinden. Verder speelt het een rol bij de zenuwen en bloedcellen.

Een te kort aan foliumzuur komt vaak voor. In het proefschrift van E. Konings (Maastricht 2001) stelt deze dat 42% van de mannen en 54% van de vrouwen minder foliumzuur binnen krijgen dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Anderzijds zijn er omstandigheden zoals b.v. een groeispurt, zwangerschap, kanker, infecties, etc. waarbij de behoefte aan foliumzuur hoger is.  Zeer veel medicijnen verhinderen een voldoende opname van foliumzuur. Een te kort speelt een rol bij geboorteafwijkingen. Ook doet men onderzoek naar de rol van foliumzuur bij het ontstaan van darmkanker. Verder valt de denken aan hart- en vaatziekten, bloedarmoede, dementie, miskramen en osteoporose. Alle cellen in het beenmerg hebben te lijden onder een te kort aan foliumzuur.

Er zijn geen toxische verschijnselen bekend..

  1. Bakkersgist;
  2. Sojameel;
  3. Runderlever;
  4. Tarwekiemen;
  5. Kidneybonen;
  6. Verse spinzie;
  7. Verse andijvie;
  8. Asperges;
  9. Linzen;
  10. Sla;
  11. Broccoli;
  12. Walnoten;
  13. Boerenkool;
  14. Spruiten;
  15. Amandelen;
  16. Volkormenmeel;
  17. Mango;
  18. Vijgen;
  19. Avacado;
  20. Pecannoten;
  21. Dadels;
  22. Champignons;
  23. Bananen;
  24. Sinaasappel;
  25. Zware bessen.

Foliumzuur is erg gevoelig voor hitte en licht. Bij het koken gaat 80% van het foliumzuur verloren dat in de voeding zit. 

 

De pil vermindert de opname van foliumzuur.

 

 

Zoeken op de site