Kanaga

Holistisch helen

 

Geschiedenis
Dosering
Werkingsgebied
Deficiëntie
Toxiciteit
  Bronnen
Weetjes
 

Biemer (1827-1892) en Addison (1793-1860) beschreven al de belangrijkste uitingen van een B12 (=) cobalamine) tekort. De patiënten zagen er gelig uit, hadden slechte eetlust, een gladde rode tong die pijnlijk was aan de kanten. Het maagzuur was meestal afwezig. Veder waren er vaak stoornissen zoals gevoelsverlies, reflexverlies, gezichtsuitval en geheugenverlies. Uiteindelijk overlijdt de patiënt als er geen behandeling plaats vindt. Vaak ook bloedarmoede. Whippe kwam in 1925 tot de ontdekking dat het eten van veel lever de verschijnselen doet verdwijnen. Maar dan moet je denken aan 500 gram per dag. Castle merkte dat hetzelfde resultaat verkregen wordt door vlees met maagsap aan te bieden. Rond 1930 kwam het idee om gedroogd maagslijmvlies in de handel te brengen. De factor die hiermee op de markt kwam was vitamine B12.

Dosering:

  • ADH 2,5 mcg per dag;
  • Maximaal veilige hoeveelheid 50 keer de dagdosis;
  • Orthomoleculaire dosering 15 - 1000 mcg per dag.

Vitamine B12 speelt een rol bij de bloedaanmaak, DNA-synthese, celgroei en celreplicatie, stofwisseling van bepaalde eiwitten en vetzuren.

 

In voeding zit voldoende vitamine B12 en toch is een tekort een reëel probleem. Liefst een kwart van de ouderen heeft een te kort terwijl maar 6% te weinig binnen krijgen via voedsel.

Al lang voordat er bloedarmoede optreed zijn er symptomen van de hersenen en de zenuwen omdat er afwijkende vetzuren worden ingebouwd. Verstoringen zijn dan:

  • Concentratiestoornissen;
  • Oorsuizen en gehoorverlies;
  • Depressie;
  • Tintelingen, brandende sensaties in de handen en voeten;
  • Symptomen die lijken op Al;zheimer;
  • Een rode gladde tong en diarree omdat de sneldelende cellen niet meer goed worden aangemaakt;
  • Door fouten in de celdeling onstaan te grote cellen.

Verder blijkt ook bij de ziekten zoals Multiple sclerosis en Alzheimer  een B12 tekort. Ook slaapstoornissen bij ouderen worden vaak veroorzaakt door een B12 tekort.

 

Vitamine B12 wordt goed verdragen.

Vitamine  B12 komt met name via dierlijk voedsel tot ons. In planten komt het bijna niet voor!

  1. Lamslever;
  2. Runderlever;
  3. Kalfslever;
  4. Kippenlever;
  5. Oesters;
  6. Serdientjes;
  7. Makreel;
  8. Haring;
  9. Forel;
  10. Zalm;
  11. Tonijn;
  12. Ei;
  13. Kazen;
  14. Melk.

Het Nutrition Committee van het American Heart Association beveelt bij een hoog homocysteïne (verhoogde kans op hart en vaat ziekten) aan om dagelijks 2,5 mg foliumzuur, 0,5 mg vitamine B12 en 25 mg vitamine B6 te gebruiken. Hierdoor daalt het niveau van homocysteïne in het bloed. Door dit in combinatie met Magnesium te gebruiken wordt ook het hart extra ondersteund.

 

Vitamine B12 is labiel voor hitte en licht.

 

 

Zoeken op de site